به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه سید مهدی نقوی، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی، ارسلان زارع استاندار گیلان و مدیران دستگاههای اجرایی از پروژه ملی راه آهن رشت به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی بازدید به عمل آورد و طی آن از تلاش برای تکمیل راه آهن و اتصال دریای کاسپین به خلیج فارس در بهار ۱۴۰۰ خبر داد.
طی این بازدید، نوبخت با اشاره به اهمیت اجرای این طرح ملی بیان کرد: در حال حاضر این پروژه در دو قطعه ۶ و ۷ در حال تکمیل است پروژه قطعه ۶ تقریباً به مرحله نهایی رسیده که حتی بخشی از آن ریلگذاری شده است.
به گزارش نسیم گیلان وی در ادامه افزود: در قسمت ۷ که منتهی به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی میشود، یک پل به طول ۲۶۰ متر طراحی که عملیات ساخت آن آغاز شده و این پل باید از روی بزرگراه رشت انزلی عبور کند و با توجه به اهمیت این پروژه گروههای فنی و اجرایی با سرعت در حال تکمیل و اجرای این پل هستند.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به زمان بهره برداری و تکمیل راه آهن سراسری رشت به بندرکاسپین اشاره کرد: در تلاشیم با یاری پروردگار در بهار سال آینده و قبل از اتمام دوره خدمت دولت دوازدهم این افتخار نصیبمان شود که بتوانیم قطعه قزوین-رشت را به بندر کاسپین وصل کنیم و با تکمیل این مسیر در واقع بتوانیم خلیج فارس را به دریای کاسپین در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی متصل کنیم.
نوبخت با تقدیر از سازمان منطقه آزاد انزلی جهت تامین مالی بخشی از این پروژه بزرگ خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن سراسری به این بندر مهم موجب افزایش سهم کشورمان در حوزه ترانزیت بارهای فراوانی که از کشورهای شمالی ایران به سمت خلیج فارس باید انتقال داده بشه خواهد شد.
گفتنی است که در مورخ ۱۲ دی امسال (۹۹)، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به اتفاق محمد باقرنوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با همراهی ارسلان زارع، استاندار گیلان از روند اجرای پروژه احداث راه آهن رشت – کاسپین – انزلی بازدید کردند و از نزدیک در جریان پیشرفت این پروژه قرار گرفتند.
لازم به ذکر است که راه آهن رشت – کاسپین- انزلی – آستارا ، پروژه ای راهبردی و در مسیر کریدور شمال – جنوب در دست اجراست که اتمام و بهره برداری آن می تواند در حوزه صادرات و گردشگری تحولات خوبی را برای ایران و گیلان رقم بزند.
راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بنادر کاسپین و انزلی متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژهای است.
زیرسازی قطعه های شش و هفت در حال انجام است و براساس توافق به عمل آمده؛ بخشی از هزینه ساخت و ارزیابی خط از ایستگاه پیربازار رشت تا بندر کاسپین را نیز سازمان منطقه آزاد انزلی تأمین میکند.